نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2812
-
الف
+

«روز جهانی چای» و انواع چای های محبوب در میان مردم افغانستان

در این گزارش به بهانه «روز جهانی چای» نگاهی گذرا به این محصول ، انواع و جایگاه آن در میان مردم افغانستان پرداخته ایم.

به گزارش آی فیلم 2، امروز 15 دسمبر همزمان با 25 قوس(آذر) به عنوان روز جهانی چای نامگذاری شده است.

چای

صرفنظر از هدف نامگذاری این روز، چای جایگاه مهمی در فرهنگ و روزمرگی مردم افغانستان دارد. اگر بخواهیم همه قومیت‌های افغانستان را با یک خصوصیت مشترک بشناسیم، قطعا نوشیدن چای مهمترین خصوصیت مشترک مهمانی ها ، جمع های خودمانی ، فراغت و حتی استراحت مردم این سرزمین است.

چای آنقدر در افغانستان طرفدار دارد که شما وقتی در کابل به رستوران‌های قدیمی این شهر می‌روید، قبل از هر چیزی برایتان چای می‌آورند.

چای

مردم افغانستان اغلب چای سبز می‌نوشند، هر چند که در سال‌های اخیر شما می‌توانید به راحتی چای سیاه هم در کابل و دیگر شهرها پیدا کنید، اما چای سبز طرفداران بیشتری در افغانستان دارد.

مردم افغانستان علاوه بر اینکه چای را به روش معمول آن می‌نوشند، ترکیب‌های دیگری از این نوشیدنی پرطرفدار را هم تهیه می‌کنند.


چای سبز همراه با هل
همانطور که پیشتر بیان شد چای سبز طرفداران زیادی در افغانستان دارد، این نوشیدنی مفید علاوه بر این که جایگزینی بسیار مناسب برای چای سیاه است، خواص درمانی زیادی هم برای شما دارد و به نوعی سلامتی شما را افزایش می‌دهد.

زنان کابل با تبحر خاصی چای سبز را همراه با هل دم می‌کنند و با اضافه کردن مقداری زعفران به آن نوشیدنش را لذت بخش‌تر می‌کنند.

قیماق چای
قیماق یا همان سرشیر یکی از خوراکی‌های پرطرفدار در افغانستان است، اما وقتی قیماق به روشی خاص با چای سیاه یا سبز ترکیب می‌شود، قیماق چای به دست می‌آید.

چای

شیر چای
این نوشیدنی از ترکیب ساده شیر و چای دم شده است، همراهی شیر با چای باعث می‌شود تا طعم چای اصطلاحا نرم تر و لطیف تر شود.

چای

شیر چای اصلی‌ترین نوشیدنی گرم مردم پاکستان است و در افغانستان هم طرفداران زیادی دارد.

سماوارچی
به دلیل این که مردم افغانستان علاقه زیادی به چای دارند و در طول روز بارها چای می‌نوشند، در سرک‌های کابل و دیگر شهرهای افغانستان افرادی هستند که شغل‌شان سماوارچی است.

سماوات چی

سماوارچی‌ها در واقع چای فروش هستند، آنها چای تازه دم می‌کنند و در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند.

شیرپیره هراتی
معمولا در هرکدام یک از شهرهای افغانستان مردم برای نوشیدن چای تنقلات خاص خود را دارند، مثلا در کابل مردم چای را با کشمش غزنی و نقل می‌نوشند، در مزار و هرات شیرپیره همراه همیشگی چای است.

شیرپیره

 بیشتر بخوانید :

طرز تهیه «شیرپیره» شیرینی جذاب افغانستانی + عکس و ویدیو

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر